Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa lini tramwajowej na Górkę Narodową. Mieszkańcy zgłosili 600 uwag do projektu [MAPA]

Marcin Karkosza
Mieszkańcy zgłosili 600 uwag do planu budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową. Urzędnicy rozważą propozycje krakowian. Dokładny przebieg trasy poznamy już w maju.

Zakończyły się konsultacje w sprawie budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową. Uwagi do przebiegu trasy zgłosiło 600 osób. Mieszkańców niepokoi propozycja przesunięcia torowiska i lokalizacja torów przy blokach na ul. Pachońskiego (na naszej mapce nowa propozycja to czerwona linia przerywana). Urzędnicy zapowiadają, że wszystkie uwagi zostaną wzięte pod uwagę. Ostateczny plan przebiegu trasy poznamy w maju.

Ważna inwestycja
Budowa tramwaju na Górkę Narodową to jedna z kluczowych inwestycji miasta. Umożliwi połączenie centrum Krakowa z północnymi osiedlami. Nowa linia ma mieć długość około 4,5 km i będzie biegła od ul. Doktora Twardego w kierunku pętli Krowodrza Górka, następnie przetnie ul. Opolską i poprowadzi wzdłuż ul. Pachońskiego w kierunku ul. Siewnej i ul. Bociana. Dalej odbije w kierunku nasypu kolejowego do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, ul. Banacha i do al. 29 Listopada, gdzie powstanie pętla tramwajowa, autobusowa i parking park&ride. Na nowej trasie zaprojektowano trzy takie parkingi: w Krowodrzy Górce, przy ulicy Pachońskiego oraz przy al. 29 Listopada.

Tramwaj przy blokach

Pierwsze zastrzeżenia mieszkańców dotyczą początkowego odcinka inwestycji przy ul. Krowoderskich Zuchów. W pierwszej wersji projektu, od pętli tramwajowej na Krowodrzy Górce tramwaj miał przejeżdżać na wprost do ul. Opolskiej. Teraz trasę skorygowano i ma przebiegać tuż przy blokach. - Tramwaj pojedzie ok. 10 m od naszego bloku - ubolewa Krzysztof Paleczny. Dlatego chce, by Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wrócił do pierwotnej koncepcji trasy tramwaju znanej z Planu Zagospodarowania i Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.

- My też nie rozumiemy, dlaczego planowany przebieg trasy ma się zmienić na niekorzyść mieszkańców - dodają państwo Agnieszka i Robert Ciułowie, mieszkańcy bloku nr 16. Przekazali radnym i ZIKiT-owi wniosek o zmianę tej decyzji. Urzędnicy wyjaśniają, że nowy przebieg trasy na tym odcinku zaproponowano ze względu na plany budowy w przyszłości trasy tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory.

- To będzie bardziej efektywne rozwiązanie - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. Zaznacza, że to koncepcja, która będzie jeszcze analizowana. Podobnie ma być z postulatem ludzi, by odsunąć przebieg linii tramwajowej od bloku nr 16 przy ul. Pachońskiego.

- Zaplanowany pas zieleni oraz ścieżka rowerowa powinny oddzielać budynki od torowiska i jezdni, tymczasem tramwaj przejeżdżać ma tuż przy naszych mieszkaniach - martwi się Lucyna Nowak, mieszkanka bloku. Mieszkańcy nie chcą też ekranów akustycznych wzdłuż ulicy. Zebrali w tej sprawie kilkadziesiąt podpisów. - Projektanci sprawdzą, jakie są możliwości oddalenia tramwaju od zabudowań - ripostuje Michał Pyclik. Na 15 maja zapowiada spotkanie w mieszkańcami, by omówić tę sprawę. Po zatwierdzeniu trasy urzędnicy wystąpią o wydanie decyzji środowiskowej. Pod koniec br. rozpisany zostanie przetarg na realizację inwestycji.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa drogi oraz linii tramwajowej ma się zakończyć pod koniec 2017 r. Koszt całej inwestycji oszacowano na ok. 250 mln zł.

***
Budowie linii tramwajowej na Górkę Narodową towarzyszyć będzie realizacja fragmentu tzw. trasy wolbromskiej (docelowo będzie to droga wyprowadzająca ruch z miasta w kierunku północnej obwodnicy Krakowa). Razem z tramwajem powstanie droga, która połączy ul. Twardego z ul. Opolską (dwa pasy w stronę wyjazdu z miasta i jeden w stronę centrum) oraz odcinek ul. Opolska - ul. Pachońskiego (po dwa pasy w każdym kierunku). Część mieszkańców chce, aby miasto zrezygnowało z drogi, obawiając się, że pieniędzy nie wystarczy na całą linię tramwaju. Przedstawiciele ZIKiT twierdzą jednak, że inwestycji nie da się rozdzielić, bo dotyczy tej samej trasy. Tymczasem koszt budowy drogi stanowi 80 proc. kosztów całej inwestycji.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto