MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Pełna pula nagród festiwalu Pestka dla "Modlitwy pod cudowną mozaiką w kościele parafialnym pod wezwaniem Samej Siebie"

Przemysław Kaczałko
Przemysław Kaczałko
Pełna pula nagród festiwalu Pestka dla "Modlitwy pod cudowną mozaiką w kościele parafialnym pod wezwaniem Samej Siebie" w reżyserii Agi Błaszczak, która zgarnęła obie nagrody w XV Międzynarodowym Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA. Opowieść o poszukiwaniu tożsamości, płci, rozmowy z osobą ludzką i boską, spodobała się zarówno jurorom, jak i publiczności. Tym samym reżyserka ze Stowarzyszenia PPLverse odebrała Kryształową Pestkę 2024 i Pestkę Publiczności 2024.

Ostatniego dnia festiwalu uczestnicy rozpoczęli kulturalną ucztę w Książnicy Karkonoskiej, gdzie Henryk Mazurkiewicz opowiadał o „Sztuce nazbyt współczesnej”. Następnie w Klubie Kwadrat miało miejsce czytanie performatywne, pokaz warsztatowy Elżbiety Chowaniec pn. „Nie umiera się w maju”.

Sobotni wieczór to czas na Galę Wręczenia Kryształowej Pestki oraz Pestki Publiczności. Obie nagrody zgarnęła Aga Błaszczak za spektakl "Modlitwy pod cudowną mozaiką w kościele parafialnym pod wezwaniem Samej Siebie".

To bardzo miłe uczucie. To był bardzo szczery utwór sceniczny i zwłaszcza nagroda publiczności jest bardzo miła. Nasz głos został usłyszany, to bardzo ważne – wyznała Aga Błaszczak, reżyserka.

Tegoroczna edycja festiwalu postawiła przed nami wiele znaków zapytania. Dla nas to była wielka niewiadoma – formuła rezydencji powodowała, że nie wiedzieliśmy do końca co zobaczymy na scenie. Ta edycja spowodowała, że Pestka stała się przestrzenią do tworzenia sztuki. Stawiamy przed sobą kolejną misję i XVI edycja będzie miała miejsce, bo przewiduje to projekt „Przyszłość kultury” - powiedział Łukasz Duda, dyrektor artystyczny festiwalu, który dziękował artystom, twórcom, publiczności, wolontariuszom, ekipie JCK oraz mediom za promowanie ważnej idei.

Po ceremonii widzowie zobaczyli spektakl pt. „Ostatni sen Eugenii/Eugenias letzter Traum” w reż. Doroty Abbe z Fundacji Gra/nice. To spektakl o obozie przy ul. Przemysłowej w Łodzi (Polen-Jugendverwahrlager der Sicherheitspolizei in Litzmannstadt), który funkcjonował od grudnia 1942 do stycznia 1945 roku na terenie łódzkiego getta. Główną osią spektaklu jest postać Eugenii Pol vel Genowefy Pohl - wachmanki obozu. Jej dwoista natura, totalne wyparcie swoich zbrodni, jej wersja zdarzeń w zderzeniu ze wspomnieniami więźniów opisujących Pohl jako wyjątkowo okrutną sadystkę, stała się punktem wyjścia do teatralnych poszukiwań . Twórcy pragną zadać pytania dotyczące historii i jej związku z teraźniejszością, mechanizmów pamięci, niepamięci i wyparcia, odwiecznych dylematów granic dobra i zła, związku kata i ofiary - podkreślają twórcy. Poruszająca historia zakończona nazwiskami młodych ofiar Eugenii Pohl wywołała łzy na twarzach wielu widzów.

Pomysł i realizacja: Fundacja Gra/nice
Reżyseria: Dorota Abbe
Tekst: Kuba Kapral
Scenografia: Grupa Mixer
Muzyka: Grzegorz Mazoń
Choreografia: Ilona Gumowska
Obsada: Łukasz Batko, Masza Lesiak-Batko, Żaneta Małkowska,
Piotr Mokrzycki

Po przedstawieniu była okazja na spotkanie z twórcami i aktorami na panelu dyskusyjnym, moderowanym przez Jędrzeja Solińskiego. Na zakończenie 5-dniowego festiwalu odbył się koncert Juva (Lipsk,Niemcy).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zofia Zborowska i Andrzej Wrona znów zostali rodzicami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto